Vaak beginnen prachtige initiatieven met een prikkelende vraag of opmerking. 'Kunde gij ’t nog?' is er zo eentje. Een vraag die tafeltennisvereniging Smash ’84 stelde aan haar oud-leden en volmondig beantwoord zag worden met 'Ja!'. Tijd voor een terugblik op een geslaagd eerste Kunde gij ’t nog-toernooi.

Het enthousiasme van de oud-leden was maandag 15 juni al direct voelbaar bij binnenkomst vlak voor achten. Normaliter heerst op dat tijdstip een serene rust in de kleedkamer. Een enkele gewaardeerde vrijwilliger maakt zich dan klaar om de tafels klaar te zetten, zodra de zaal opent. Nu was de kleedkamer al direct het toneel van de eerste her-ontmoetingen, warme knuffels en soms blikken van vage herkenning.

Zo zou dat de gehele avond doorgaan in de zaal van het Van Haestrechtcollege. Een zaal die overigens niet iedereen zomaar wist te vinden. Een groot aantal deelnemers stond tevergeefs op de locatie waar zij eerder het shirt van Smash droegen, voorafgaand aan de verhuizing van de club enkele jaren geleden. Met 24 spelers en een groot aantal oud-leden dat als supporter kwam opdagen, beleefde de club een prachtige avond. Herinneringen werden opgehaald en er werd volop bijgepraat over hoe het nu met eenieder gaat.

Niet verleerd

Uiteraard werd er ook getafeltennist. Om een zo goed mogelijke balans te vinden tussen spanning, sport en sociaal werd gekozen voor korte partijen (best of 3) en werd een toernooivorm geleend vanuit de schaakwereld. Daarin worden spelers elke ronde ingedeeld tegen tegenstanders met vergelijkbare score. Zodoende vinden de topspelers elkaar in de latere rondes om uit te maken wie kampioen wordt en kunnen ook de mindere goden elkaar op hun eigen niveau treffen.

Ruimte voor sport en ontmoeting bij reünie toernooi.

Ruimte voor sport en ontmoeting bij reünie toernooi.

En die spanning, die kwam er zeker! In de slotrondes nam het aantal driesetters allengs toe en bleken ook de spelers die jarenlang niet hadden gespeeld weer wat losser te komen. En uiteraard wordt er dan uiteindelijk ook een balans opgemaakt. Frank van Logten, veelvoudig clubkampioen en nog steeds actief bij een andere vereniging, maakte zijn favorietenrol waar en won het toernooi. Op een gedeelde tweede plek zagen we twee oud-leden terug: Yves Willems en Theo Egging. Zij werden daarin vergezeld door Michel en Antoon, spelers uit het huidige eerste team.

De winnaars ontvingen uit handen van organisatoren Arno Smulders en Ad Kroot een handdoek als prijs. In vroeger tijden won de clubkampioen bij Smash ’84 een handdoek met de tekst ‘clubkampioen’. Nu was deze handdoek voorzien van de tekst 'Gij kunt ’t nog!'.

Wordt vervolgd

Deze avond was een eerste reünietoernooi in deze vorm en zal, gezien de opkomst en reacties, zeker vervolg vinden binnen de club. Bent u oud-lid en heeft u onverhoopt de uitnodiging of aankondiging van dit toernooi gemist, volg de vereniging dan op Facebook of meld u zich via info.smash84@gmail.com, dan bent u volgend jaar zeker van de partij!