Afgelopen dinsdag was er een bijeenkomst in het Klavier van bewoners van het Multatulihof met vertegenwoordigers van de gemeente Loon op Zand, Casade en Share-2-go leensystemen van scootmobielen. Reden was het lanceren van een proef met een deel-scoot pool. Het project moet een oplossing bieden voor gebruikers van een scootmobiel die dat niet meer op de gang of galerij mogen parkeren vanwege nieuwe wetgeving op het gebied van brandveiligheid.

Door Jack IJpelaar

Vanwege nieuwe wetgeving op het gebied van brandveiligheid, die sinds 2024 van kracht is, heeft de gemeente Loon op Zand samen met Casade gekeken naar de gevolgen voor bewoners die gebruik maken van een scootmobiel. Volgens deze nieuwe wet mogen scootmobielen in appartementencomplexen niet meer geparkeerd worden op de galerijen, in gangen en in andere vluchtwegen. Als een scootmobiel in een gang in brand vliegt dan volgt daarop een grote rookontwikkeling waardoor de vluchtroute afgesloten is. Wie zijn scootmobiel in de eigen woonkamer kan parkeren mag dat wel. Maar niet iedereen heeft die mogelijkheid. Vandaar dat de gemeente in samenwerking met Casade een plan heeft ontwikkeld om in een hok bij het complex enkele scootmobielen te stallen die door iedereen die er een nodig heeft, gebruikt kunnen worden. De scootmobielen worden geleverd door Share-2-Go en kunnen middels een app gereserveerd worden. Het project betreft een proef met Multatulihof om de ervaringen te delen en er van te leren.

Vrijheid en mobiliteit

Vanuit de gemeente werd benadrukt dat de bijeenkomst was bedoeld om argumenten uit te wisselen. De uitleg van Casade was dat ze samen met de gemeente, vanwege deze nieuwe wet op zoek waren gegaan om een oplossing te zoeken. En zo waren ze op het idee van de deel-scoot pool gekomen. Maar de bewoners waren er duidelijk niet gerust op. Het wordt ervaren als beletting van de vrijheid en het afpakken van hun mobiliteit. In Multatulihof maken acht bewoners gebruik van een scootmobiel, terwijl er maar twee of drie deel-modellen komen. Te weinig vrezen ze.

Speciaal aangepaste scootmobielen

Peter Beerens somde een aantal argumenten tegen het project op. Zo zouden de scootmobielen die nu in gebruik zijn vaak speciaal (medisch) zijn aangepast voor de gebruikers. Hoe zou dat moeten met een scootmobiel die door iedereen gebruikt moet worden? De uitleg van Share-2-Go dat hun scootmobielen met heel veel techniek zijn uitgerust om dit op te lossen kon de onrust niet wegnemen. En iemand die niet kan lopen, hoe komt die van zijn appartement bij het hok waar de modellen staan? En kunnen de oudere mensen wel met een app omgaan? En als ze alle drie bezet zijn en iemand moet naar de dokter. Hoe komt die daar dan?

Oplossing bewerkstelligen

De woordvoerders benadrukten nog maar eens dat Casade en de gemeente de (landelijke) wet op de brandveiligheid moeten handhaven en ze kunnen het niet mooier maken, maar zullen er alles aan doen om een passende oplossing te bewerkstelligen, met de deel-scoot pool als proef. Als blijkt dat er méér modellen nodig zijn dan komen er meer, dat is geen probleem. De gebruikers van scootmobielen huren van de gemeente, en ze zijn bang dat als hun scootmobiel is ingenomen door de gemeente omdat zij meewerken aan de deel-scoot pool, zij hem niet meer terugkrijgen als ze besluiten niet verder aan de proef deel te willen nemen. Die angst werd meteen door de gemeente weggenomen. Iedereen die de mogelijkheid heeft, en de scootmobiel tóch liever in de woonkamer stalt, kan blijven huren van de gemeente of opnieuw huren.

Eind januari van start

De bijeenkomst was bedoeld om de problemen te inventariseren en gezamenlijk tot oplossingen te komen. De proef is er om erachter te komen wat nodig is. Eind januari wordt met de proef gestart. Twee tot drie maanden later, of zoveel eerder als nodig, volgt de eerste evaluatie.