Aangenaam. Mijn naam is Margje Oerlemans-Laros. Onder leerlingen beter bekend als juf Margje, juffrouw, juf, JUUHUUUUFFFF of soms zelfs mama of opa. Inderdaad, ik ben leerkracht. Trotse leerkracht van groep 3, 7 en 8 bij OBS Den Bussel. Graag neem ik jullie mee in mijn leven als leerkracht.
Voor onze methode wereldoriëntatie, Blink, staat deze periode het thema ’wereldsterren’ centraal voor groep 7 en 8. Eerst krijgen de leerlingen een aantal onderzoekslessen, waarbij ze erachter komen wanneer iemand een wereldster is. Dat kan bijvoorbeeld iemand zijn die veel macht heeft gehad (Dzjengis Khan), iemand die veel heeft meegemaakt en er een boek over heeft geschreven (Anne Frank), iemand die kunst heeft gemaakt (Vincent van Gogh). Daarnaast kan iemand een uitzonderlijke prestatie hebben geleverd op het gebied van sport, wetenschap, kunst, cultuur, et cetera.
Tijdens het eigen onderzoek gaan de leerlingen een beleefmuseum maken, waarbij ze hun eigen wereldster kiezen en deze gaan onderzoeken door middel van het beantwoorden van een door hunzelf bedachte onderzoeksvraag. In het beleefmuseum leert men meer over de wereldster en staan de zintuigen centraal.
In groep 8 mocht ik met de klas de onderzoeksvragen gaan bedenken. Daar wil ik u vandaag in meenemen. Het was namelijk erg inspirerend.
Om de goede mindset te krijgen, begon ik de les met het 50-vragen-spel. Dit houdt in dat leerlingen in tweetallen 50 (of zoveel mogelijk) vragen gaan stellen over een bepaald voorwerp. Dit mag van alles zijn. De leukste, meest interessante, grappigste vraag schrijven ze op.
Een groepje koos bijvoorbeeld voor de speaker van de computer. Ze begonnen met vragen als: hoe werkt een speaker, hoe hard kan een speaker, waar is een speaker van gemaakt, ... Na een tijdje begonnen ze vast te lopen en heb ik ze geprobeerd te helpen door wat out-of-the-box vragen te stellen, zoals: hoe voelt een speaker, hoe proeft een speaker, ... Vanaf dat moment stonden ze aan en kwam de creativiteit erin. Als leukste vraag hadden ze uiteindelijk bedacht: hoe is het om een speaker te zijn?
Na de uitleg van het beleefmuseum kregen de leerlingen de opdracht om een onderzoeksvraag te bedenken, waarin een wereldster voorkomt. Een eis hierbij is dat het geen opzoekvraag mag zijn. Ik gaf een paar goede voorbeelden, zoals: hoe moet het voor Anne Frank zijn geweest om onder te duiken, wat vinden mensen de meest bijzondere prestaties van Johan Cruijff, welke stoute dingen doet Pippi Langkous in de serie die over haar is gemaakt en wat zegt dit over het tijdsbeeld?
Een aantal leerlingen gingen voortvarend aan de slag. Als tip gaf ik mee dat het leuk is om iemand te kiezen waar ze nog niet zoveel over weten. Dit zorgt ervoor dat je zelf geïnteresseerd en nieuwsgierig bent naar diegene. Op het chromebook gingen leerlingen op zoek naar een wereldster. Van daaruit gingen ze er een onderzoeksvraag bij bedenken. Een aantal jongens wisten direct dat ze het over een voetballer wilden doen. Heel leuk dat ze allemaal iemand hebben uitgekozen die wel een wereldster is, maar niet de bekendste (zoals Messi en Ronaldo). Ze kiezen bijvoorbeeld voor Puskás. (Kent u hem? Ik als voetballeek niet, maar hij schijnt een mooie goal te hebben gemaakt.)
Ik merk dat veel leerlingen het lastig vinden om het eindproduct nog los te laten. Op dit moment is het van belang dat ze zich eerst bezig houden met het zoeken van informatie en het beantwoorden van de vragen. De volgende stap is dan het vormgeven van het beeldenmuseum.
Erg leuk om te zien hoe gemotiveerd, geïnteresseerd en nieuwgierig de leerlingen zijn. Dit onderwerp prikkelt ze en ze gaan op onderzoek uit. Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Mijn leerlingen, mijn klas. En ik mag hun juf zijn. Hun trotse juf.