De Moed- & Moestuin is vrijdagmiddag 19 juni officieel geopend door Loes Heijs. In haar speech benadrukte Heijs dat mensen vaak zelf veel kracht in huis hebben om een oplossing te vinden en dat die kracht mede tot bloei komt met steun van burgerinitiatieven zoals de Moed- & Moestuin: dichtbij, menselijk en laagdrempelig.
De Moed- & Moestuin is een maatschappelijk initiatief van Judith Deliën, ontstaan vanuit een persoonlijke ervaring met verlies en de vraag: hoe pak je de draad weer op als het leven anders loopt dan je dacht? In de tuin is ruimte om even te zijn, zonder veel woorden. Bezoekers kiezen een zaadje met symboliek, zoals moed, veerkracht of dapperheid, en zaaien dat in de grond én in zichzelf, als reminder voor wat verder mag groeien. Korte teksten en vragen in de tuin helpen om te voelen: wat speelt er nou echt, en wat heb ik nu nodig?
Preventie: steun vóórdat het te zwaar wordt
De Moed- & Moestuin richt zich ook nadrukkelijk op preventie: een plek waar mensen al kunnen aanhaken wanneer het schuurt, bij verlies, stress, zorgen, werkvragen of zingeving, zodat klachten niet hoeven op te stapelen tot een groter probleem. Door ontmoeting, herkenning en praktische, verbindende activiteiten ontstaat er eerder ruimte voor herstel, perspectief en eigen regie.
Achtergrond: wethouder Loes Heijs
Loes Heijs is wethouder namens GemeenteBelangen met de portefeuilles jeugdbeleid, onderwijs, kinderopvang, sport, gezondheidsbeleid, vluchtelingen en statushouders, Participatiewet en bibliotheekwezen. In regionale samenwerking is zij onder andere betrokken bij Baanbrekers, de Bestuurscommissie Jeugd en GGD Hart voor Brabant. Een genoemd project is Basisschool De Vaert.
Praktisch vervolg
De Moed- & Moestuin krijgt een wekelijks vervolg. Elke vrijdagmiddag is deze tuin vrij toegankelijk voor belangstellenden tussen 13.00 en 15.00 uur aan de Hoofdstraat 159 in Kaatsheuvel.
Moed- & Moestuin: Zin zaaien voor groei en bloei bij verlies.
