Na jaren van stilte rond Loonstars begint het in Loon op Zand weer te kriebelen. De feesttent staat, de captains zijn bijgepraat en de organisatie heeft de puntjes op de i gezet. Op vrijdag 3 en zaterdag 4 juli keert het dorpsevenement terug, precies in het feestweekend waarin Uno Animo zijn 100-jarig bestaan viert. De organisatie stak het enthousiasme niet onder stoelen of banken: “Wij hebben er weer heel erg veel zin in om deze editie weer tot een topactiviteit te laten zijn.”

Door Jacques Bertens

Foto's door Loonsfotowerk

Een feesttent waar een dorp in past

Wie dinsdagavond 23 juni richting Uno Animo kwam, kon er niet omheen: achter het hoofdveld staat inmiddels een flinke feesttent. Of zoals een van de organisatoren het tevreden samenvatte: “De tent hoeft niet meer opgezet te worden. Die staat.” Het gevaarte maakte indruk. “Er kan een heel dorp in, hè?” klonk het lachend. “Daar gaan er duizend in.”

Dat die tent er stond, was geen vanzelfsprekendheid. ’s Middags hadden meerdere vrijwilligers bij hoge temperaturen flink aangepakt om alles op tijd overeind te krijgen. Daar werd tijdens de bijeenkomst met zichtbaar respect bij stilgestaan: “Daar hebben ze bloed, zweet en tranen vandaag gelaten.” Een deel van de bouwploeg had daarna geen puf meer om nog aan te schuiven. Begrijpelijk, want de eerste grote klus van Loonstars zat er toen al op.

Captains krijgen de laatste aanwijzingen

De captainsavond was bedoeld om alle teams met dezelfde informatie op pad te sturen. De organisatie blikte kort terug op de uitleg aan de juryleden een dag eerder, waar eerlijk beoordelen, goed opletten en omgaan met zomerse omstandigheden centraal stonden. Daarmee werd meteen duidelijk: Loonstars draait om plezier, maar achter de schermen wordt alles strak geregeld.

Het thema van deze editie is Back to the Stars. Daarmee kijkt Loonstars terug op eerdere edities, maar ook vooruit. “Daarmee kijken we terug naar 100 jaar Uno, zoals het toen was en zoals het nu is”, legde de organisatie uit. Tegelijkertijd houdt het volgens hen natuurlijk niet op bij 100 jaar Uno Animo. De samenwerking tussen de oude Loonstars-ploeg en Uno Animo werd meerdere keren geprezen. Of, zoals het treffend klonk: “Het kan niet Loonser dan deze editie.”

Vrijdagavond begint het programma op de Kasteelweide. Daar melden de captains zich bij het secretariaat, leveren ze hun jokerbriefje in en verzamelen de teams zich voor de optocht richting de feesttent. Die joker is meteen een belangrijk puntje: één keer gekozen, blijft gekozen. “Dat staat niet meer ter discussie”, waarschuwde de organisatie. Wie hem slim inzet, pakt dubbele punten.

Wethouder Loes Heijs, wethouder van de gemeente Loon op Zand, komt vrijdagavond optocht jureren. Ze doet dit samen met anderen.

Spelen, scoren en vooral gezellig blijven

De optocht wordt een belangrijk onderdeel van de vrijdagavond. Teams kunnen punten verdienen met originaliteit, spontaniteit en de link met het thema. “Als je daar iets mee kunt en je kunt het origineel uitbeelden, dan kun je daar veel punten mee scoren”, kregen de captains mee. Onderweg staan juryleden klaar en het publiek wordt van harte uitgenodigd om langs de kant te komen kijken.

Daarna volgen de spellen. Op vrijdagavond gebeurt dat in en rond de tent, op zaterdag opnieuw op de Kasteelweide. De teams werken een strak schema af, met geluidssignalen voor start en stop. De tip van de avond: kijk in je rustmoment alvast bij het volgende spel. 'Hoe doen ze dat? En wat zijn onze sterkste mensen?' Volgens medeorganisator Jack IJpelaar kun je daar zomaar punten mee verdienen.

Ook de deelnemers zelf hadden er duidelijk zin in. Een speler van Baoske 1 zag de kansen zonnig in, zeker omdat er ook een Baoske 2 en Baoske 3 meedoen: “Wij hebben drie keer kans om te winnen.” En mocht het sportieve gedeelte tegenvallen, dan is er altijd nog de derde helft. “Het bier moet koud zijn”, werd er gegrapt, al kwam daar meteen de nuchtere waarschuwing achteraan dat water en cola met warm weer geen overbodige luxe zijn.

Naast het plezier werd ook de verantwoordelijkheid benadrukt. Captains zijn het aanspreekpunt, juryleden verdienen respect en de EHBO heeft een belangrijke rol. “Heb respect voor die mensen. Die doen dat ook voor hun plezier”, klonk het duidelijk richting de teams. Voor de lunch geldt bovendien een strikte alcoholregel: Voor de lunch mag er geen alcohol gedronken worden. De organisatie wil voorkomen dat gezelligheid omslaat in gedoe.

Na de spellen volgt zaterdagavond de feestavond met prijsuitreiking, muziek, dj’s, zangers en shows. “Echt voor ieder wat wils”, werd er alvast beloofd. Via een persoonlijke QR-code wordt de toegang geregeld, zodat de mensen voor wie het feest bedoeld is ook echt naar binnen kunnen. Kortom: Loonstars is terug. En als het aan de organisatie ligt, niet voor één keer. “Ik hoop dat we over drie jaar met deze groep en ook met nieuwe aanwas weer zoiets kunnen doen”, klonk het uit de mond van Fred van der Velden alvast hoopvol.